تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

تبلیغات




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با تشکر از زحمات جناب آقای مهندس محبعلی نژاد، جناب  آقای مهندس سمایی، و سرکار خانم زرین چوب و همه بزرگوارانی که در این گروه حضور دارند."

    شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک و ....
    : FMEAیعنی تعیین حالات شکست و و انالیز  اثرات ان
    کسی میدونه استاندارد های ارزیابی ریسک و احتمال و شدت وقوع حادثه چی هستن؟؟
     31000 iso در ارتباط با مدیریت ریسکه
    ایزو 31000 بعنوان استانداردی در 13 ام نوامبر سال 2009 انتشار یافت، و استانداردی در اجرای مدیریت ریسک فراهم می آورد.راهنمایی اصلاح شده و هماهنگ ایزو/IEC 73 در همان زمان انتشار یافت. هدف از ایزو 31000 قابلیت اجرا و انطباق با هر سازمان "عمومی ، خصوصی، شرکت تعاونی انجمن، گروهی یا فردی " می باشد.همچنین توجه اصلی ایزو 31000 بعنوان خانواده استاندارد های مدیریت ریسک، برای گروه صنعتی، سیستم مدیریت و یا موضوع خاصی طراحی نشده است بلکه بمنظور فراهم کردن بهترین ساختار عملیاتی و راهنمایی همه عملکردهایی است که با مدیریت ریسک در ارتباط است.
    ایزو 31000 اصول کلی برای طراحی ،ایجاد و اجرای فرایند مدیریت ریسک از طریق یک سازمان را فراهم می اورد. این راهکار بمنظور فرمول سازی فعالیتهای مدیریت ریسک انطباق بیشتری با سازمانهایی دارد که نیاز به استاندارد مدیریت ریسک کاری دارند که سیستم های مدیریت " سیلو-مرکزی" چندگانه را بکار می گیرند.
    دایره فعالیت این راهکار در مدیریت ریسک فعال کردن همه کارهای استراتژیک، مدیریتی و عملیاتی سازمان بوسیله پروژه ها، عمللکردها و فرایندهایی بمنظور همگونی با مجموعه مشترکی از اهداف مدیریت ریسک می باشد
    همچنین ایزو 31000 در گروه گسترده ای از سهامدار بکار می رود که شامل:
    ¯    سهامدارانی در سطح اجرایی
    ¯    مسئولان در گروه مدیریت ریسک کاری
    ¯    تحلیل گران ریسک و مجریان مدیریتی
    ¯    مدیران خطی و مدیران پروژه
    ¯    ناظران انطباقی و داخلی
    ¯    شرکت کنندگان مستقل.
    به دوستان پیشنهاد می کنم که همگی دوره HAZID رو بگذرونن

    شما مي توانيد نرم افزار ارزيابي ريسک رو که در اون بيش از 25 روش ارزيابي و شناساي خطرات است رو از تمام اندرويد مارکت هاي ايراني از جمله بازار مايکت کندو پارس هاب و اپينيک و پلازا تهيه نماييد.
    لينک نسخه اصلي و کامل
    http://cafebazaar.ir/app/air.com.blogfa.rnihse.HSE.Risk/?l=fa
    لينک نسخه رايگان و دمو
     http://cafebazaar.ir/app/air.com.blogfa.rnihse.HSE.Risk.DEMO/?l=fa
    روش هاي موجود در نرم افزار
    Ø BOW TIE
    Ø COVELLO&MERKHOFER
    Ø ETBA
    Ø FHA
    Ø FMEA
    Ø FRANK MORGAN
    Ø FTA
    Ø HAZAN
    Ø HAZID
    Ø HAZOP
    Ø ISO 31000:2009
    Ø JHA-JSA
    Ø JOHN GREEH
    Ø LOPA
    Ø MIL-STD
    Ø NIGEL BAUER
    Ø O&SHA
    Ø PHA
    Ø RBI
    Ø SHA,SSHA
    Ø TRIPOD BETA
    Ø URBAN KJELLEN
    Ø WHAT IF
    Ø WILLIAN FINE
    Ø 3D MELBORN
    شناسایی خطرات دو روش عمده وجود دارد، یک روش what if, که دارای یک کاربرگ مشخص میباشد و فرد به گونه ای به وضعیت نگاه میکند که اگر برای آن وضعیت آن اتفاق خاص بیفتد چه خواهد شد.
    دومین روش brain storming میباشد که در آن چند نفر دور هم جمع شده و در باره حالات احتمالی برای آن خطر اظهار نظر میکنند و نظرات پس از تجزیه و تحلیل ثبت میشوند.
    در هر دوی این روش ها استفاده از حوادث و شبه حوادث رخ داده برای آن سیستم و سیستم های مشابه و همچنین استفاده از لیست حوادث به عنوان یک پیش زمینه میباشد.
    ·        ب ندرت قطعاتی پیدا میشه که rbdدستگاه روش قید شده باشه
    ·        : fmea hazopروش شناسایی هستن نه ارزیابی
    فرمول احتمال چیه؟
    بین صفر و یک هستشو دو نوع شرطی  و گسسته داره
    پس چرا تو fmeaما ب احتمال عدد بیشتر از یک میدیم؟
     fmeaفقط میتونه رتبه ب ما بده نه عدد ریسک. فقط برای highlightکردن موضوع استفاده میشه کرد
    کتاب دکتر لواسانی در ویرایش،پیشنهاد میکنم حتما بخونین
    ارزیابی ریسک حلوانی هم خوبه
    شناسایی خطرات در دو مرحله انجام میشه :
    فاز اول:
    طراحی محیط کار، نودار عملیاتی فرایندها، شرح فرایندها، طبقه بندی مشاغل، فهرست مواد اولیه و تجهیزات، روش ها و برگه های عملیاتی
    فاز دوم ، استفاده از روش هایی برای شناسایی خطرات می باشد :
    روش بازدید عمومی کارگاه، چک لیست، JSA، گزارش حوادث و رویدادها، گزارش ادعای غرامت شغلی، سوابق اماری کمکهای اولیه، صورت جلسلت کمیته ایمنی و بهداشت، گزارشات بازرسی قبلی، اطلاعات سرپرستان درباره خطرات، سوابق معاینات پزشکی، نتایج پایش و اندازه گیری، HAZOP،HAZID, What If، FTA،CTA،FMEA
    خلاصه ای از تعاریف روش های مختلف شناسایی و ارزیابی ریسک (جهت اشنایی اولیه) :
    روش HAZOP :
    این روش کیفی بوده و برای شناسایی ریسک های بسیار خطرناک به کار میرود و همچنین از تیمی متخصص در همه علوم بهره گرفته میشود.
    هدف:شناسایی خطرات بالقوه فرآیند که قبل از آن نیز انحراف سیستم از اهداف تعیین شده شناسایی میگردد.
    این روش برای سیستم های پیچیده مناسب بوده و سخت افزار سیستم را به گونه ای جامع بررسی مینماید نتایج حاصل نیز بسیار مفصل و دقیق هستند.
    معایب:وقت گیر بوده و امکان حصول نتیجه در نقص های چند عاملی وجود ندارد.
    شرح کار:تیم منتخب تلفیق عبارات راهنما (هیچ،بیشتر،کمتر،معکوس)که در مورد فرآیند صادق است وبا حالات مختلف و وضعیت های فرآیند (جریان ،فشار،دما و...) ارتباط پیدا میکند.را از طریق طوفان ذهنی بررسی کرده و میتواند انحرافات احتمالی بدترین پیامد را دنبال نماید.
    چه میشود اگر(WHAT IF METOD) :
    در این روش با پرسش نتایج حاصل از وقوع یک رویداد مشخص ریسک ها شناسایی شده و روش های کنترل پیشنهاد میگردد.
    هدف:شناسایی اثرات رویداد های ناخواسته بر سیستم
    ارزیابی ریسک زیر سیستم (SSHA(Sub System Hazard Analysis:
    برای شناسایی خطرات ناشی از طراحی سیستم های بزرگ انجام میگردد.
    خطاها ،نقص ها و تجهیزات ،نرم افزارها و خطاهای انسانی به صورت جداگانه یا همراه همدیگر بررسی میشوند.
    معمولا این روش با توجه به پیچیدگی زیر سیستم توسط سازنده وسیله مذکور صورت میگرد.
    ارزیابی ریسک به روشSHA System Hazard Analysis :
    این روش وضعیت ایمنی کل سیستم را ارزیابی میکند و خروجی و نتایج روش SSHA را جمع بندی میکند.
    این روش در واقع ارتباط زیر سیستم ها را از لحاظ موارد ذیل بررسی مینماید.
    مطابقت با معیارهای ایمنی
    مجموعه ای از رویداد های خطرناک که سبب نقص میشود به شرح ذیل است:
    • تغییرات در طراحی
    • عملکرد کنترل سیستمی
    • عملکرد کنترل انسانی
    روش SHA در برگیرنده خطرات کشف شده در SSHA ونیز توصیف این خطرات خواهد بود
    ارزیابی ریسک به روش O&SHA :
    بر خلاف اغلب روشها این روش با هدف:شناسایی و ارزیابی خطرات محیط ،کارکنان،و روشهای انجام کار و تجهیزات به کار گرفته شده در سراسر عملکرد سیستم را بررسی می نماید.روش O&SHA خطرات ناشی از انجام فعالیت ها یا وظائف افراد را شناسایی ،ثبت و ارزیابی مینماید.
    که شامل موارد ذیل میباشد:
    • تغییرات برنامه ریزی شده سیستم
    • واسطه ها ورابط های تاسیسات ودستگا ه ها
    • محیط های برنامه ریزی شده ،وسایل پشتیبانی ودیگر تجهیزات
    • توانایی فعالیت ها یا وظائف
    • اثرات وظائف هم زمان و محدودیت های آن
    • نیازمندیهای سیستم به پرسنل ایمنی و بهداشت
    • پتانسیل وقوع رویداد
    ارزیابی درخت خطا FTA :
    در این روش یک وضعیت نامطلوب یا بحرانی در نظر گرفته شده سپس با توجه به محیط و عملکرد سیستم همه راه هایی که میتوانند سبب بروز آن وضعیت ناخواسته و نامطلوب شوند جستجو میگردد.
    در واقع درخت خطا یک مدل تصویری از خطا را فراهم میآورد.
    FTA یک مدل کیفی است که میتوان آنرا به شکل کمی اجرا نمود.
    ارزیابی خطرات نرم افزار SWHA
    این روش خطاهای نرم افزاری را بررسی می نماید شامل:
    • خطاهای برنامه نویسان
    • خطاهای خصوصیات نادرست نرم افزار ناشی از عدم درک کامل سیستم از عملکرد آن
    روش شناسایی کانون خطرات FMEA :
    تمرکز بر نقص هایی است که یک وضعیت غیر قابل اعتماد در سیستم را بو جود میآورد(قابلیت اعتماد دارد).
    جزء مورد بررسی چگونه میتواند خراب شده و یا از کار بیافتد. نتایج خرابی در سیستم مذکور چگونه خواهد بود.
    غفلت مدیریت و درخت ریسک MORT:
    این روش دو مفهوم را موردبررسی قرار میدهد ریسک های پذیرفته شده و سهل انگاری وغفلت
    در MORT رویداد اصلی همان زیان است
    روش ردیابی انرژی و ارزیابی حفاظها ETBA :
    تمرکز بر وجود انرژی در سیستم و موانع موجود برای کنترل انرژی.
    روش Aden.S.L.J.Heat :
    یک فرم ساده با توجه به احتمال خطر و شدت خطر.
    روش Kroner
    شامل درجه بندی ریسک برای خطرات معین با ضرب شدت در تکرار خطر
    روش William Fine
    این روش ریسک را تابعی از احتمال وقوع خطر ،پیامد ناشی از آن ومیزان تماس با خطرمیداند.
    روش M.Toak
    برای ارزیابی ریسک چهار عامل شدت آسیب ، احتمال آسیب
    روش Robert N.Anderson
    ارزیابی ریسک را بر اساس دو عنصر اولیه ریسک یعنی شدت آسیب واحتمال وقوع یک خطر بنا نهاده است که احتمال وقوع خطر بر اساس میزان تماس با خطر ،تعداد افرادیکه با خطر مواجهند،فاکتورهای محیطی وقابلیت اعتماد عملکرد ایمنی تعیین مینماید
    روش یا الگوی سازمان HSE انگلستان
    این روش شامل پنج مرحله است:
    1. شناسایی خطرات
    2. چه کسی وچگونه ممکن است آسیب ببیند
    3. ارزیابی ریسک ناشی از خطر
    4. ثبت یافته ها
    5. بازنگری ارزیابی
    روش Rolin Geronsin
    این روش نیز ارزیابی ریسک را فرآیند برآورد احتمال وقوع یک رویداد واهمیت یا شدت اثرات زیان آور آن در نظر میگیرند.
    روش Sue cox وRobin Tait
    ارزیابی ریسک را در دوبخش تجزیه تحلیل ریسک وارزشیابی ریسک در نظر میگیرند که ماتریس ارزیابی ریسک بر اساس پیامدو احتمال وقوع خطر استوار است.
    روش Nick w.hurst
    این روش ارزیابی ریسک را در قالب برآورد ریسک وارزشیابی ریسک مورد مطالعه قرار میدهد بطوریکه در برآورد ریسک،بزرگی ریسک ودر ارزشیابی ،میزان اهمیت ریسک تعیین میشود.
    روش Milery w.merkhofer,Vinceent T.Covello
    فرآیند ارزیابی ریسک شامل ارزیابی آزاد سازی (عوامل ریسک)ارزیابی تماس ،ارزیابی پیامد وبرآورد ریسک میدانند.
    روش Lars Harms – Ringdahl
    ·        ارزیابی ریسک را تابعی از احتمال وقوع حادثه و پیامد ناشی از آن در نظر میگیرد وآنرا به صورت سه دسته ارزیابی غیر رسمی ، ارزیابی کیفی وارزیابی کمی تقسیم بندی میکند

    استاندارد احتمال ؟
    20815iso
    استاندارد شدت؟
    دکتر لواسانی کارگاه آموزشی ارزیابی ریسک برگذار می کنند در صنعتی شریف و... (دکتر لواسانی دکترای تخصصی مدیریت ریسک ساره های دریایی از انگلیس داره،الانم بیشتر فازهای جنوب کشور رو ایشون مدیربت ریسک میکنند)
    استاندارد 3100و فایل HAZID ایمیل گردید.
     به دوستان پیشنهاد می کنم که همگی دوره HAZID رو بگذرونن
    ¯    ارزیابی ریسک  به فرایند کلی براورده نمودن میزان ریسک و طبقه بندی ریسک ها ارزیابی ریسک گفته میشه بخشی از مدیریت ریسک است .خود ارزیابی شامل شناسایی.تجزیه و تحلیل و ارزشیابی ریسک است .ارزیابی ریسک به دو جز تقسیم میشه : اول تعیین ریسک .دوم ارزشیابی ریسک .تعیین ریسک خود شامل فرایند شناساییه و براورد ریسک .براورد ریسک حاصل ضرب شدت و تکرار است .
    ارزیابی ریسک احتمالی pra شامل روش های ارزیابی ریسک است که احتمال وقوع یک رخداد و احتمال شدت رو ارزشیابی میکند .
    ارزیابی ریسک شامل سه تا مرحله اساسی :
     اول شناسایی خطرات .دوم براورد ریسک ناشی از خطرات .احتمال و شدت .و سوم تصمیم گیری راجع به قابل تحمل بودن ریسک
    چه چیزی منبع خطر ؟
    عامل خطر چیست ؟
    رویداد چیست ؟
    حادثه چیه ؟
    پیامد خطر ؟
     

    روغن ریخته شده در کف کارگاه....چه چیزی منبع خطر ؟ عامل خطر چیست ؟ رویداد چیست ؟ حادثه چیه ؟ پیامد خطر ؟
     کامت دوستان:
    1-    منبع خطر : روغن ریخته شده هست که یک آنومالیه
    عامل خطر : لغزنده بودن سطح
    رویداد : سر خوردن پای فرد
    حادثه : افتادن  فرد بر روی زمین
    پیامد : هر آسیبی که به فرد برسه

    2-    منبع خطر روغن.عامل خطر سیال بودن روغن.رویداد سر خوردن فرد. حادثه و شبه حادثه هم که دیگه معلومه فرد سر میخوره یا زمین میخوره با شدت دچار مصدومیت میشه یا نه البته دیدگاه ها بر اساس تعاریف استاندارد و درک ما ازونهاست ممکن هم غلط یا درست باشه
    3-    ریختن روغن در مدت کوتاه اگه پاک شه انومالیه ).اگر پاک نشه و بمونه کف کارگاه و لیز بخورن  near miss اتفاقی نیوفته پیامد نداشته باشه. (  روغن بمونه کف کارگاه انومالیه اما اگه انقدر بمونه که لیز بخورن دیکه از انومالی خارج میشه منبع خطر :اشتباهات فردی و سهل انگاری .عدم نظافت .عامل خطر روغن .خطر لیز خوردن .پیامد کوفتگی درد شکستگی .پیش بیتی لیز خوردن خطر ه وقتی بالفعل شد میشه حادثه

    ·        منبع همیشه از حالت بالقوه به حالت بالفعل باید در بیاد که رویداد اتفاق بیافته و بدنبال این رویداد یا حادثه است یا شبه حادثه ، ولی آنومالی به شرایط غیر عادی و باالقوه ای اطلاق میشه که میتونه باعث بروز رویداد بشه . اگه روغن باشه آنومالیه و شرایط غیر عادی و اگه پاک بشه خطری نداره
    خود ماشین در حال حرکت منبع اصلی خطر میشه که به صورت های مختلفی میتونه باعث بروز رویداد بشه حالا اشتباهات من .نقص فنی خودرو.و...عواملی هستند که باعث میشن خطر ( خودرو) از حالت بالقوه به حالت بالفعل در بیاد (تصادف یا همان رویداد) و من دچار حادثه یا شبه حادثه بشم میشه از یه نگاه دیگه هم این مقوله رو دید.و اون اینه که یک شی ( مثلا خودرو) ب خودی خود حرکت نمی.کنه این ماهستیم ک اونو راه میندازیم پس اگر سیستماتیک عمل کنیم می.بینیم چک لیست ها پاشون به میدون.باز میشه حالا اگر مثل سیستم های چکینگ هوانوردی ماخودرومون رو چک.نکنیم و با بی دقتی و سهل انگاری خودرو به حرکت در بیاریم باز مولد خطر خودرو هست؟
    با این تعریف انسان هم میتونه منبع خطر باشه
    روش های شناسایی خطر
    روش های شناسایی خطر روش های کیفی هستن که فقط عامل و پیامد خطرات رو تو هر شغل و وظیفه شناسایی میکنن مثل jsa  و چک لیستpha   .
    اگه ما بخوایم اونارو براساس  سطح ریسک و میزان قابل قبول بودن اولویت بندی کنیم باید از روش های (semi Qualitative ) استفاده کنیم مثل FMEA و ویلیام فاین  و ... )
    فرایند ارزیابی ریسک شامل سه مرحله :
    1. شناسایی خطرات Risk identification
    2. تجزیه و تحلیل ریسک ( تعیین شدت و احتمال و قابلیت کشف و .. . ) Risk Analysis
    3. قضاوت در مورد قابل تحمل بودن یا نبودن ریسک هست risk Evaluation
    خطر چیست؟
    طبق استاندارد 17776 iso که استاندارد برای شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک است و در بیشتر پروژه ها به عنوان منبع هست نگاه کنیم میگه خطر همان منبع آسیب است
    اما موقعیت خطرناک چیست:
    زمانی است که حادثه اتفاق می افتد و خطر به بالفعل تبدیل شده است
    حالا مثالهایی که از رویداد یا موقعیت خطرناک میشه زد چیه:نشت گاز،آتش، از دست دادن نیروی شناوری مثلا درون قایق
    میگه رویداد, یا زنجیره ای از رویدادها که میتونه منجر بشه به صدمه به انسان و...
    اما ریسک طبق فرمایش دوستمون ترکیب احتمال یک رویداد در پیامد آن رویداد است
    انالیز ریسک چیست؟
    استفاده از اطلاعات دردسترس برای شناسایی خطرات و تخمین ریسک
    ارزیابی ریسک چیست؟
    به کل فرایند انالیز ریسک و ارزشیابی ریسک میگن ارزیابی ریسک
    ارزشیابی ریسک چیست؟
    قضاوت بر اساس انالیز ریسک و اینکه ریسک بدست امده قابل تحمل است یا خیر
    ریسک قابل تحمل چیست؟
    ریسکی قابل قبول که سازمان در مدارکش بر اساس ارزشهای جامع تعیین کرده
    فرض یک کارگاه مرتب جوشکاری است که روغن در داخل گالون یا شیشه های قرار دارد. پیامد آتش سوزی نیست غیر متصور است
    تازمانی که روغن روی زمین نریخته و خطر زمین لغزنده رو ایجاد نکرده است. روغن هیچ خطری نداد فرض بر این است که روغن آثار زیست محیطی نداره و ققیمت بالایی رو هم نداره تازه اگه بریزه روی زمین تازه خطر زمین لغزنده رو بوجود میاره
    ریسک آتش سوزی نیست
    ریسک محیط زیست یا سمی بودن نیست
    به کل فرایند شناسایی خطرات, ارزیابی و کنترل ریسک میگن مدیریت ریسک که شامل موارد زیر میشود
    ·        شناسایی خطرات
    ·        ارزشیابی ریسک
    ·        شناسایی و اندازهگیری اقدامات کاهشی
    ·        نیازمندهای و استراتژی های مورد نیاز
    استاندارد ها :
    v    استاندارد های 31000و 17776بیس مدیریت ریسک هستن
    v    20: استاندارد احتمال وقوع  iso 20815
    v    استاندارد شدت وقوع پیامد iso 13336
    v    استاندارد مدیریت ریسک ، inplman 22300
    تفاوت hazard &danger: هزارد میشه شرایط اسیب و.صدمه  ب کارکنان خسارت ب وسایل از بین بردن مواد یا کاهش قدرت کارایی در اجرای یه عمل از قبل تعیین شده میگن اما دنجر میگه قرار.گرفتن نسبی در معرض یک هزارد میشه دنجر
    در مورد مدیریت ریسک سازمانی :
    مدیریت ریسک سازمانی یک فرآیند مستمر با رویکردی جامع است که عدم قطعیت های موجود در تمامی سطوح سازمان را پوشش می دهد. این عدم قطعیت ها می توانند هم به صورت منفی و هم به صورت مثبت بر روی اهداف کلیدی سازمان اثرگذار باشند.
    در واقع مدیریت ریسک سازمانی (ERM) با ایجاد یک فرآیند ساختاریافته، سازمان را قادر می سازد که در تمامی سطوح خود بصورت یکپارچه ریسک ها را شناسایی ، ارزیابی، برنامه ریزی و مدیریت نماید.
    در واقع یک سازمان با استقرار نظام مدیریت ریسک سازمانی برای خود فواید زیر را کسب  خواهد نمود:
    •    مدیریت و کنترل تأثیرات منفی و یا مثبت اتفاقاتی که بر روی اهداف سازمانی اثرگذارند.
    •    قابلیت اتخاذ تصمیم آگاهانه با توجه به مدیریت اثرات منفی بالقوه ریسک ها و سود جستن از فرصت ها.
    •    تمرکز سازمان بر روی فعالیت های تجاری خود  و بهبود کسب و کار با استفاده از فرآیندهای برنامه ریزی و مدیریت عملکرد.
    •    توانایی سازمان در هدایت منابع بر روی ریسک های مهمتر و اثرگذارتر.
    •    جلوگیری از غافلگیر شدن  و افزایش کارایی سازمان.
    •    ایجاد فرهنگ سازمانی که در آن تمامی کارکنان از نقش خود در دستیابی سازمان به اهدافش آگاهند.
    •    یکپارچه سازی فرآیندهای  مدیریت ریسک با دیگر فرآیندهای مدیریتی سازمان
    •    اطلاع رسانی منافع مدیریت ریسک به ذینفعان
    •    تبیین خط مشی سازمان، روند و رویکرد مدیریت ریسک سازمان
    •    تعیین محدوده و نحوه کاربرد مدیریت ریسک در سازمان
    •    تعیین نقش ها و مسئولیت ها در مدیریت ریسکهای سازمان
    •    تدوین یک فرآیند مستمر برای مدیریت ریسک در سازمان با توجه به استانداردهای مربوطه.
    •    تدوین فرایند نحوه گزارش دهی ریسک ها
    توی هر سازمانی نیاز ب یک مدیر ریسک هست که زیر مجموعه اون ،،ریسک استراتژیک،،ریسک عملیاتی،،ریسک مالی و ریسکhse هستش مدیریت استراتژیک توسط مدیر عامل یا کسانی که تو سازمان تصمیم میگیرن تعریف میشه ریسک های عملیاتی که توی پروژه هستن با pmbok و اگر در تولید باشن operational riskمدیر ریسک باید به همه این مسائل آشنا باشه ما مدیر ریسک نیستیما توی سازمانما میتونیم مدیر ریسکhseباشیم

    استانداردISO 31000:2009 ، استانداردی ساختارمند بوده که از 3 بخش اصلی شامل اصول (Principles) ، چارچوب  (Framework)  و فرآیند (Process) تشکیل شده است.
    1) اصول یاPrinciples  شامل 11 مشخصه بارز مدیریت ریسک در سازمان می باشند. برای اینکه مدیریت ریسک اثربخش باشد، سازمان بایستی در تمامی سطوح منطبق و پایبند به این اصول باشد.
    این اصول عبارتند از ایجاد ارزش، عدم تفکیک پذیری از سایر فرآیندهای سازمان، دخالت در تصمیم گیری، توجه به عدم قطعیتها، نظام مند و ساختار یافته و به موقع بودن، مبتنی بر بهترین اطلاعات، بومی سازی شده، در نظر گرفتن عوامل فرهنگی و انسانی، شفافیت و جامعیت، پویا و تکرارپذیر و حساس در مقابل تغییرات، کمک به بهبود مستمر سازمان.
    2) چارچوب یا Framework شامل 5 جزء می باشد. موفقیت مدیریت ریسک بستگی بسیار به اثربخشی چارچوب دارد که زیرساخت و تمهیداتی که در کل سازمان در تمامی سطوح  در آن تعبیه شده اند را فراهم می سازد. چارچوب در مدیریت اثر بخش ریسکها از طریق بکارگیری فرآیند مدیریت ریسک در سطوح مختلف و بستر خاص سازمانی کمک می کند. چارچوب اطمینان می دهد که اطلاعات در مورد ریسک که از فرآیندهای مدیریت ریسک بدست آمده است ، به نحو مناسب گزارش شده و به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری و پاسخگویی در تمامی سطوح سازمانی مربوطه بکار می رود.
    این اجزاء عبارتند از اختیار و تعهد، طراحی چارچوب مدیریت ریسک، پیاده سازی مدیریت ریسک، پایش و بازنگری چارچوب، بهبود مستمر چارچوب.
    3) فرآیند یا Process شامل 5 جزء می باشد. فرآیندهای مدیریت ریسک می بایست یک جزء جدا نشدنی از مدیریت ، نهادینه شده در فرهنگ و رویه های سازمان، بومی سازی شده با فرآیندهای کسب و کار سازمان باشد.
    این اجزاء عبارتند از تدوین بستر و محتوا، ارزیابی ریسک (شامل شناسایی و تحلیل و سنجش ریسک)، پاسخگویی به ریسک، پایش و بازنگری، مشاوره و ارتباطات
     Controlling the risks in the workplace:
    As part of managing the health and safety of your business you must control the risks in your workplace. To do this you need to think about what might cause harm to people and decide whether you are taking reasonable steps to prevent that harm. This is known as risk assessment and it is something you are required by law to carry out. If you have fewer than five employees you don't have to write anything down.
     A risk assessment is not about creating huge amounts of paperwork , but rather about identifying sensible measures to control the risks in your workplace. You are probably already taking steps to protect your employees, but your risk assessment will help you decide whether you  have covered all you need to.
     Think about how accidents and ill health could happen and concentrate on real risks – those that are most likely and which will cause the most harm.
    For some risks, other regulations require particular control measures. Your assessment can help you identify where you need to look at certain risks and these particular control measures in more detail. These control measures do not have to be assessed separately but can be considered as part of, or an extension of, your overall risk assessment.
     How to assess the risks in your workplace:
    1. Identify the hazards
    2. Decide who might be harmed and how
    3. Evaluate the risks and decide on precautions
    4. Record your significant findings
    Review your assessment and update if necessary.
    Ø Identify the hazards
    One of the most important aspects of your risk assessment is accurately identifying the potential hazards in your workplace. A good starting point is to walk around your workplace and think about any hazards. In other words, what is it about the activities, processes or substances used that could injure your employees or harm their health?
    When you work in a place everyday it is easy to overlook some hazards so  I tell you some tips to help you identify the ones that matter:
    ♦Check manufacturers' instructions or data sheets for chemicals and equipment as they can be very helpful in spelling out the hazards and putting them in their true perspective
    ♦Look back at your accident and ill-health records - these often help to identify the less obvious hazards
    ♦Take account of non-routine operations (eg maintenance, cleaning operations or changes in production cycles)
    ♦Remember to think about long-term hazards to health (eg high levels of noise or exposure to harmful substances)
       Decide who might be harmed and how
    ♦Think how employees (or others who may be present such as contractors or visitors) might be harmed.Ask your employees what they think the hazards are, as they may notice things that are not obvious to you and may have some good ideas on how to control the risks.
    For each hazard you need to be clear about who might be harmed; it will help you identify the best way of controlling the risk. That doesn't mean listing everyone by name, but rather identifying groups of people (eg 'people working in the storeroom' or 'passers-by').
    Remember
    ♦some workers have particular requirements, for example new and young workers , migrant workers , new or expectant mothers, people with disabilities, temporary workers, contractors, homeworkers and lone workers (see Your workers)
    ♦Think about people who might not be in the workplace all the time, such as visitors, contractors and maintenance workers
    Take members of the public into account if they could be hurt by your activities
    ♦If you share your workplace with another business, consider how your work affects others and how their work affects you and your workers. Talk to each other and make sure controls are in place
    ♦Ask your workers if there is anyone you may have misse
          Evaluate the risks
    Having identified the hazards, you then have to decide how likely it is that harm will occur; ie the level of risk and what to do about it. Risk is a part of everyday life and you are not expected to eliminate all risks. What you must do is make sure you know about the main risks and the things you need to do to manage them responsibly.
    Generally, you need to do everything 'reasonably practicable'. This means balancing the level of risk against the measures needed to control the real risk in terms of money, time or trouble. However, you do not need to take action if it would be grossly disproportionate to the level of risk.
    Your risk assessment should only include what you could reasonably be expected to know - you are not expected to anticipate unforeseeable risks.
    Look at what you're already doing, and the control measures you already have in place. Ask yourself:
    Can I get rid of the hazard altogether?
    If not, how can I control the risks so that harm is unlikely?
    Some practical steps you could take include:
    ♦trying a less risky option.
    ♦preventing access to the hazards.
    ♦organising work to reduce exposure to the hazard.
    ♦issuing protective equipment.
    ♦providing welfare facilities such as first aid and washing facilities.
    ♦involving and consulting workers.

    Improving health and safety need not cost a lot. For instance, placing a mirror on a dangerous, blind corner to help prevent vehicle accidents is a low-cost precaution considering the risks. Failure to take simple precautions can cost you a lot more if an accident does happen.
    Involve your workers, so that you can be sure that what you propose to do will work in practice and won't introduce any new hazards.
    If you control a number of similar workplaces containing similar activities, you can produce a 'model' risk assessment reflecting the common hazards and risks associated with these activities.
    You may also come across 'model' assessments developed by trade associations, employers' bodies or other organisations concerned with a particular activity. You may decide to apply these 'model' assessments at each workplace, but you can only do so if you:
    ♦satisfy yourself that the 'model' assessment is appropriate to your type of work
    ♦adapt the 'model' to the detail of your own work situations, including any extension necessary to cover hazards and risks not referred to in the 'model.end


    کتاب ایمنی کاربردی و شاخصهای عملکرد در صنعت تالیف دکت. احسان ا..حبیبی از انتشارات فن اوران و به همه دوستان علاقمند توصیه میکنم. این کتاب هفت فصل داره که به طور کامل در مورد ارزیابی ریسک توضیح داده
    استاندارد ISO17776 ارسال گردید
    نحوه ارزيابي ريسک در محيط کار شما:
    گام اول:  جستجو خطرات
    گام دوم: تصميم گيري در مورد اينکه چه کسي و چگونه ممکن است صدمه ببيند؟
    گام سوم: ارزيابي ريسکها و تصميم گيري در مورد اينکه آيا اقدامات احتياطي موجود کافي هستند يا اينکه اقدامات بيشتري بايد انجام گيرد؟
    گام چهارم: ثبت يافته ها
    گام پنجم: مرور ارزيابي ها و الزامات
    گام اول جستجوي خطرات:
    در صورتيکه شما به ارزيابي ريسک مي پردازيد لازم است ببينيد که چه چيزي مي تواند باعث صدمه و آسيب شود.در اين مرحله جزئيات را ناديده بگيريد و بر روي خطرات چشمگيري که در نتيجه آنها آسيبهاي جدي يا صدمه به چندين نفر ايجاد ميشود تمرکز کنيد.
    نظر کارگران ويا نماينده آنها را نيز در اين موردبپرسيد ، زيرا ممکن است توجه آنها به چيزهايي جلب شده بياشد که شما با قدم زدن در محيط کار ودر مدت اندک نتوانيد آنها را مشاهده کنيد .
    خطي مشي هاي کارخانه ها يا برگه هاي اطلاعات (Data sheets)  نيز مي توانند در يافتن کانونهاي خطر به شما کمک کنند. بيماريها وحوادث شغلي نيز ميتواند به شما کمک کند.
    گام دوم تعيين اينکه چه کسي و چگونه ممکن است صدمه ببيند؟
    در اين مرحله افراد زير را هرگز فراموش نکنيد:کارگران جوان، کار آموزان، مادران جوان و زنان آبستن هر کسي که ممکن است در معرض ريسک خاصي باشد.

    نظافت کنندگان ، بازديد کنندگان ، پيمانکاران ،کارگران نگهداري و تعميرات و هر کسي که بطور تمام وقت در محيط کار نيست.
    افرادي که شما محيط کارتان را با آنها سهيم هستيد و در صورت  ايجاد تغيير آنها نيز در اثر فعاليتهاي شما مي توانند آسيب ببينند0
    گام سوم ارزيابي ريسکها و تصميم گيري در مورد اينکه آيا اقدامات احتياطي موجود کافي است يا اقدامات بيشتري بايد انجام گيرد؟
    بدين منظور شما بايد بررسي کنيد که چطور هر خطري مي تواند سبب آسيب شود .اين مساله مشخص ميکند که آيا شما در محيط کار خود نيازبه کاهش ريسک داريد يا نه؟
    حتي بعد از انجام اقدامات احتياطي معمولا ميزاني از ريسک در محيط باقي مي ماند . اما آنچه شما بايد در مورد هر خطر چشمگيري تصميم بگيريد اين است که ريسک باقي مانده بالا ،متوسط و يا پايين است.
    در ابتدا از خود بپرسيد که براي کاهش ريسک تمام قوانين را رعايت کرده ايد بطور مثال براي پيشگيري از خطرات بخشهاي مختلف ماشين آلات دستور العملهاي قانوني وجود دارد.
    سپس از خود بپرسيد که آيا استانداردهاي صنعتي مورد قبول در اين مکان رعايت شده است يا نه؟ اما در تمام اين مراحل فکر کردن در جهت ايمني بيشتر را رها نکنيد زيرا قانون نيزمي گويد هر آنچه که باعث محيط کار ميشود را بايد  انجام داد.
    هدف واقعي شما ،کوچکتر کردن ريسکها توسط اقدامات احتياطي ضروري مي باشد. در صورتيکه شما تشخيص داديدکه برخي اقدامات بايد انجام گيرد يک ليست عملکرد تهيه کنيد و آن را در مورد هر ريسک بالايي بکار ببريد . در انجام اين اقدامات از خود بپرسيد :
    1)     آيا من ميتوانم در يک زمان از چند خطر رهايي يابم؟
    2)  در صورت جواب منفي ، چطور من مي توانم ريسکهايي را که صدمه هاي غير مشابه اي دارند را کنترل کنم؟

    در کنترل ريسکها اصول زير را رعايت کنيد:
    ·        سعي کنيد که اعمال توام با ريسک را کاهش دهيد .
    ·        از بروزخطرات قابل دسترس و پيش و پا افتاده پيشگيري کنيد.
    ·        بطور سازمان يافته در جهت کاهش تماس با خطرات تلاش کنيد.
    ·        تهيه وسايل حفاظت فردي(PPE)
    ·        به منظور تامين کمکهاي اوليه و از بين بردن آلودگي ها ، تسهيلات رفاهي و بهداشتي مورد نياز را تهيه کنيد.
    بهبود بهداشت و ايمني احتياج به هزينه بالايي ندارد. بطور مثال قرار دادن يک آيينه در گوشه کور در پيشگيري از تصادفات وسايل نقليه کمک خواهد کرد و يا قرار دادن مواد غير لغزنده بر جايگاههاي لغزنده و ليز که همه اينها کارهاي کم هزينه در بررسي ريسکها مي باشند در صورتيکه اگر اين حوادث به وقوع بپيوندند هزينه زيادي را در بر خواهند داشت.
    در شناسايي خطرات بعد از مشخص کردن محل خطرات به ارزيابي ريسک آنها بپردازيد وقتي که شما به يک مکان مي رويد اطلاعات بيشتري راجع به آن  به دست مي آوريد  و به آنچه که به نظر مي رسد بايد انجام شود پي مي بريد .
    از کارفرمايان و کارگران در مورد ريسکهاي محيط کارشان و اينکه چه اقدامات احتياطي انجام   داده اند بپرسيد. همينطور به ريسکهايي خواه نا خواه در محيط کار شما هستند توجه کنيد.
    گام چهارم: ثبت يافته ها      
    در صورتيکه کارگران شما کمتر از 5 نفر باشند،احتياجي به ثبت يافته ها نيست، اگر چه ثبت آن براي آگاهي و نگهداري از آنچه که انجام داده ايد مفيد مي باشد.ولي اگر تعداد کارگران شما 5 نفر باشند شما بايد ارزيابيهاي خود را ثبت کنيد.يعني بايد خطرات شديد و  نتايج آنها را يادداشت کنيد .بطور مثال در مورد تاسيسات برق بررسيهاي اتصال زمين و يا در مورد جوشکاري صدا و فيومهاي موجود در اين حرفه و يا در مورد تهويه موضعي ، همينطور بازرسيهاي منظم خود را ثبت کنيد.
    - مناسب و کافي ، کامل نيست.
    ارزيابيهاي ريسک بايد مناسب و کافي باشد به اين منظور شما بايد بتوانيد:
    ·        يک بررسي صحيح انجام دهيد .
    ·        کنيد که چه کسي ممکن است آسيب ببيند.
    ·        تمام خطرات چشمگير را مشخص کرده و محاسبات آن را در مورد افراديکه در معرض آن هستند بدست آوريد.
    ·        با انجام اقدامات احتياطي معقول و منطقي ريسک را کم کنيد.
    گام پنجم: مرور ارزيابيها و الزامات
    بزودي و يا اندکي بعد شما ماشينها، موادو پروسه جديدي را بکار خواهيد بردکه به خطرات جديدي منتهي خواهد شد چنانچه تغييرات زيادي ايجاد نشودارزيابيهاي قديمي را براي محاسبه خطرات جديد بکار ببريد. ارزيابيهايتان را براي هر تغيير جزيي يا شغل جديد اصلاح نکنيد. ولي اگر شغل جديد شامل خطرات جديد شديد باشد لازم است که آنها را در سطح پاييني نگه داريد در هر حال اصلاح ارزيابي ها تهرين خوبي در مرور ارزيابيها از زماني به زماني ديگر است و شما مطمئن خواهيد شد که اقدامات احتياطي شما هنوز موثر است يا نه؟
    اصول دوازده گانه مديريت ريسك
    اصل اول:كليه فعاليتهاي انساني كه در آنها از وسايل و تجهيزات فني استفاده ميشود، مستلزم حدودي از عناصر ريسك است.
    اصل دوم: از هر خطر شناسايي شده نبايد ترسيد، زيرا همه خطرات قابل كنترل هستند.
    اصل سوم: به مشكلات با ديدي صحيح و مناسب بنگريد.
    اصل چهارم: ريسكها بايد طبقه بندي شده و ارزيابي آنها بر اساس دانش، تجربيات و همچنين نيازهاي كارخانه صورت گيرد.
    اصل پنجم: كليه مقررات و اصول موجود در كارخانه و عناصر سازماني آن بايد طوري طرحريزي شوند كه از يك فلسفه واحد پيروي كنند.
    اصل ششم:عمليات سيستم همواره با درجه اي از ريسك همراه است، يك تجزيه و تحليل خوب بر ضرورت كاهش وقوع حوادث تاكيد خواهد كرد.
    اصل هفتم: تجزيه و تحليل ايمني سيستم و ارزيابي ريسك مغايرتي با كنترلهاي مناسب و صحيح فني ومهندسي ندارد.
    اصل هشتم: تعيين دقيق اهداف و پارامترهاي بررسي ريسك بسيار مهمتر از يافتن روشهاي استانداردشده معمول براي حل مشكلات است.

    صل نهم: براي برطرف كردن مشكلات و مسايل ايمني فقط يك " بهترين راه حل" وجود ندارد و تعداد متنوعي از روشها موجود هستند كه اجراي هركدام از آنها ممكن است درجه اي از ريسك را كاهش دهد.
    اصل دهم: براي اطلاع و استفاده از انواع متدهاي دستيابي به اهداف خاص ايمني، بهترين و موثرترين راه مشاوره با يك طراح است.
    اصل يازدهم: در عمل رسيدن به ايمني مطلق امكان ندارد.
    اصل دوازدهم: در برنامه ريزي و طراحي سيستم هيچ" مشكل ايمني" وجود ندارد و تنها مشكلات مهندسي و مديريتي هستند كه در صورت حل نشدن مي توانند منجر به بروز حادثه و شبه حادثه شوند.

     20815 isoاستاندارد ارسال شد

    كايزن چيست؟
    كايزن ( KAI + ZEN = KAIZEN )تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم ، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد؛ بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنان .
    در نگاه كايزني براي تحقق بهبود تدريجي و مستمر در سازمان ها بايد سه اقدام اساسي زير صورت بگيرد :
    1- كليه فعاليت هايي كه هزينه زا هستند ولي ارزشي توليد نمي كنند (Muda ) بايد حذف شوند .
    2- فعاليت هايي كه به شكلي در جاي ديگري به صورت موازي انجام مي شوند ( Muri ) با يكديگر تلفيق شوند.
    3- آن دسته از فعاليت هايي كه براي تكميل و بهبود سطح كيفي خدمات لازمند (Mura ) به فعاليت هاي سازمان افزوده شوند.
    اين حركت يا نهضت MU3 اساس اقدامات كارگاه آموزشي گمبا كايزن ( كايزن عملي ) را تشكيل مي دهد.

    مراحل اجراي كايزن عملي
    1- ناحيه نمونه را انتخاب كنيد .
    2- گروه بهبود ( تيم كايزن ) را ايجاد و سازمان دهي كنيد .
    3- داده هاي آماري مورد نياز را در ناحيه نمونه با كمك اعضاي گروه گرد آوري كنيد .
    4- اعضاي شركت كننده را در كارگاه آموزشي با مفاهيم و ابزارهاي بهبود آشنا كنيد .
    5- نظام آراستگي ( 5s ) را آغاز كنيد .
    6- مودا ( اتلاف ) ها را شناسايي و فهرستي از آنها تهيه كنيد .
    7- تحليل علل رويداد اتلاف را در ناحيه نمونه انجام دهيد و راه حلهايي را با استفاده از كار گروهي بيابيد.
    8- راه حل هايي را كه عملي ترند انتخاب كنيد .
    9- هر نوع تغيير فيزيكي در آرايش ناحيه نمونه را بدون فوت وقت انجام دهيد .
    10- بهبود انجام گرفته را به صورت استاندارد درآوريد .
    11- موفقيت حاصله را به اطلاع ساير همكارانتان برسانيد .
    12- نتايج به دست آمده را ارزيابي كنيد تا در مراحل بعدي مورد استفاده قرار گيرند .
    13- به سراغ مشكل بعدي برويد .
    اصول بيست گانه مديريت در كايزن
    1- نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود. فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد.
    2- در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد. همين الان براي رفع آن اقدام نماييد.
    3- از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد.
    4- اگر مرتكب اشتباه شديد ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد.
    5- براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر60%از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد.
    6- براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟
    7- گمبا محل واقعي رويداد خطاست . سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد.
    8- هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد.
    9- براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد، آن را در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد.
    10- هيچ وقت جزئيات و نكات ريز مسئله را فراموش نكنيد. ريشه بسياري از مشكلات در نكات ريز است.
    11- حمايت مديريت ارشد منحصر به قول و كلام نيست. مديريت بايد حضور ملموس داشته باشد.
    12- براي حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاري اختيار به زيردستان ابا نكنيد.
    13- هيچ وقت به دنبال مقصر نگرديد. هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنيد.
    14- مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است.
    15- ارتباط يك طرفه دستوري از بالا به پايين مشكلات سازمان را پيچيده تر ميكند. مديريت ارشد بايد با لايه هاي پايين تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
    16- انسانها توانايي هاي فراواني دارند. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغلي براي شكوفا شدن آنها استفاده كنيد.
    17- تنها فعاليت هايي را انجام دهيد كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنند.
    18- فراموش نكنيد كه 5s ، پايه و بنيان ايجاد محصولي با كيفيت است.
    19- بر اساس الگوهاي كار گروهي ، مسائل محيط كارتان را حل كنيد.
    20- حذف مودا ( اتلاف) فرآيندي پايان ناپذير است. هيچ وقت از اين كار خسته نشويد.

    متن فوق فقط جهت اشنایی با کایزن می باشد. فقط در حد این که اگر این کلمه به گوشمون خورد، یه اشنایی مختصر داشته باشیم
    TOPSIS چه نرم افزاریه و خروجیش چیه؟
    در ارتباط با نرم افزار TOPSIS اینو می دونم که برای ارزیابی ریسک مواد شیمیایی به کار میره. به این صورت که اطلاعات مواد شیمیایی رو به صورت ماتریس به نرم افزار می دیم، نرم افزار وزن نهایی مواد شیمیایی رو بهمون میده و از روی وزن نهایی مواد، ضریب مخاطرهHazard Ratting به دست میاد که برای ارزیابی ریسک استفاده می شه.
    سوال :یکی از مشکلات عمده HAZOP چیه؟
    بزرگترین مشکل HAZOP اینه که ارزیابیش فقط کیفیه. و ارزیابی کمی نداره. پس نمیشه خطراتو رتبه بندی کرد. به همین دلیل برای رتبه بندی خطرات شناسایی شده بیشتر از FMEA استفاده میشه
    گروههاي HAZOP نوعاٌ از 5 تا 7 نفر با تحصلات و تجارب متفاوت در زمينه هايي نظير مهندسي، بهره برداري، تعمير و نگهداري، بهداشت، ايمني و محيط زيست و غيره تشکيل مي شود. طبيعي است که عضوي از گروه که تحليل را هدايت مي کند از دستياري شخص ديگري که اغلب منشي ناميده مي شود و نتايج ارزشيابيهاي گروه را در هنگام کار ثبت مي کند، بهره جويد. براي يک فرايند ساده يا در يک بازنگري محدود، گروه مي تواند از 3 يا 4 نفر تشکيل شود، البته در صورتي که آنان وسعت تجربه و مهارت لازم را دارا باشند.
    هدف مطالعه HAZOP  شناسايي نواحي مشکلات احتمالي و ارائة توصيه هايي براي حل مشکلات مورد نظر است. در نتيجه بسيار حائز اهميت است که جهت اطمينان از بازنگري توصيه‌هاي تحليل HAZOP  و انجام اقدامات توسط کارکنان صلاحيتدار، رويه ها و مسئوليتها به وضوح تعيين گردد.
    پيش از انجام تحليل HAZOP  دسترسي به اطلاعات تشريحي در مورد طراحي و عمليات يک فرايند الزامي است. در نتيجه اين تحليل غالباٌ در مرحلة طراحي تفضيلي و پس از تهيه P&ID ها يا در طي اصلاح يا بهره برداري از تسهيلات موجود انجام مي‌گيرد.
    البته Layout برای جانمایی تجهیزاته. فرایندی نیست
    دياگرام هاي لوله كشي و تجهيزات  P&ID
    Ø     تعيين جزييات فرايند شامل لوله ،شيرها و اتصالات ،دستگاههاي ابزار دقيق و...در اين نقشه ها اطلاعات زير موجود است:
    Ø     نمايش كليه وسايل كنترلي و مشخصاتشون
    Ø     تجيهزات مكانيكي بهمراه نام و شماره ان
    Ø     شيرها و مشخصاتشوكليه اطلاعات مربوط به پايبيگ شامل شماره خطوط،اندازه.تغيرر مشخصه ها...
    Ø     فلنج ها ،تجهيزاتى ايمني ،دريچه ها ،محلهاي تخليه
    Ø     ورودي هاي سيستم كنترل كامپيوتري
    Ø     و....
    نقشه‌های جریانهای فرآیند PFD (Process Flow Diagram)
    این نقشه اولین محصول طراحی بنیادی می‌باشد و حتی در طراحی تفصیلی به آن نیاز می باشد. اصطلاحاً PFD را Road Map گویند یعنی از طریق نقشه‌های PFD می‌توان فهمید چه مراحلی برای تولید محصول باید طی شود.
    پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم آزمایشگاهی اولین قدم طراحی مفهومی فرآیند می‌باشد.  در طراحی مفهومی پروسس مورد نظر یك PFD مقدماتی رسم می‌گردد سپس در طراحی پایه (Basic Design) بنا به ضرورت عملیات، پمپ‌ها و سایر ادوات اضافه میگردد .
    PFD Developmentجداول بیلان مواد و انرژی را به ما میدهد. در تشخیص اینكه یك فرآیند تا چه حد وسعت دارد كمك می‌كند و ترتیب دستگاهها در PFD دیده می‌شود . شرایط عملیاتی از قبیل دما، فشار و میزان جریان‌ها نیز به ما داده می‌شود. در این نقشه دستگاه های اصلی فرآیند و چگونگی جریان مواد بین آن ها نشان داده می شود. رآکتورها، برج های جداسازی(نظیر تقطیر، استخراج و...)، مخازن، مبدلهای حرارتی، فیلترها، خشک کن ها، پمپ ها، کمپرسورها و نظایر آن ها از مهم ترین دستگاه های فرآیندی هستند که در نمودار جریان های فرآیند نمایش داده می شوند.  معمولا اعداد و ارقام مربوط به جریان ها، نظیر مقدار دبی، ترکیب، دما، فشار و انرژی هر جریان به صورت جدول در زیر نقشه درج می شود.
    یک فایل pdf با موضوع مایعات قابل اشتعال و قابل احتراق ( شناخت، نگهداری و کاربرد) ایمیل گردید.
    تعیین اولویت  خطرات شناسایی شده :
    با توجه به گزارشات  مراجع بین المللی نظیر OSHA , NIOSH می توان سه روش اولویت بندی خطرات را پیشنهاد نمود:
    الف – اولویت بندی خطرات بر اساس F.R
    اولویت بندی خطرات بر اساس F.R یعنی خطری که دارای F.R بیشتری نسبت به خطر دوم است در اولویت قرار گیرد. به عبارتی فراوانی خطر یا تعداد تکرار آن در یک محدوده زمانی مشخص ، ملاک  این اولویت بندی است. محدودیت روش فوق این است که برای خطراتی که در طول مدت زمان معین فقط یکبار بوقوع پیوسته اند نمی توان اولویتی قائل شد چون F.R  آن قابل محاسبه نیست
    ب- اولویت بندی خطرات بر اساس هزینه COST EFFECTIVENESS ANALYSIS
    یکی از روشهای تعیین اولویت خطرات  استفاده از روش اولویت بندی بر اساس هزینه است در این روش هزینه متحمل شده برای هر کدام از خطرات ( به عبارتی میزان ضرر و زیان ناشی از خطر تعیین کننده اهمیت یک خطر می باشد و هر چه هزینه ریالی یک خطر بالاتر باشد از  اهمیت و اقدامات اصلاحی و پیشگیری  در اولویت قرار می گیرد ) این روش اولویت بندی به دو دلیل نسبت به روش قبلی کاربردی تر به نظر می رسد
    1- در این روش چون هزینه خطرات محاسبه شده و بر این اساس اولویت بندی خطرات انجام می گیرد لذا  علاوه بر ملموس بودن برای مسئولین  ودست اندر کاران کارخانه قابل قبولتر و منطقی می باشد ، چرا که آنها می دانند با کنترل یا پیشگیری از هر خطری که به این روش در اولویت بالاتری قرار گرفته است سود بیشتری (و به عبارت دیگر ضرر کمتری ) نصیب کارخانه می گردد و از طرفی قابلیت اعتماد سیستم  ایمنی نیز افزایش می یابد
    2-با استفاده از این روش حتی برای خطراتی که یکبار در طول زمان مورد بررسی به وقوع پیوسته اند می توان اولویت تعیین کرد
    ج ـ اولویت بندی خطرات بر اساس اهداف دولتی و شرکتهای بیمه
    ممکن است  اولویت بندی  خطرات نه بر اساس میزان F.R و نه بر اساس هزینه خطرات باشد بلکه اولویت بندی بر اساس و پیشنهاد مراجع دولتی یا شرکتهای بیمه ای باشد که هم اکنون اعمال این سیاستها در کشورهای پیشرفته رواج دارد
    برای قسمت الف، SR و FSI هم می توان اضافه کرد . برای الویت بندی خطرات شناسایی شده. من خودم از این روش استفاده کردم و FSI رو هم در اولویت بندی خطرات استفاده کردم. برای ارزیابی دقیقتر.


    ارزیابی ریسک ها و شناسايي خطرات به روش 3D ملبورن :
    الف : هدف:
    شناسايي كليه خطرات ناشي از فعاليت ها ( عادي وغير عادي ) و ارزيابي ريسكهاي مربوطه به منظور تعيين الويت آنها جهت انجام اقدامات كنترلي مي باشد به نحوي كه كليه فعاليت ها ، فرايند ها وتجهيزات ، مد نظر قرار گرفته و خطرات ناشي از آنها تعيين و ريسكهاي مربوطه ارزيابي گردد.
    براي شناسايي خطرات 3 مرحله انجام ميگيرد كه  مشاركت پرسنل در اين ارزيابي بسيار مهم مي باشد:
    Ø     شناسايي :
    1)  تكميل فرم شماره 1 جهت شناسايي نوع فعاليت و نوع خطر همچنين پيشنهاد جهت پيشگيري از حادثه توسط پرسنل ( كه ابتدا بايد پرسنل نسبت به شناسايي نوع فعاليت و خطرات موجود آموزش ديده و نسبت به
    این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ پنجشنبه 11 دي 1348 [ گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها : ریسک ,خطرات ,استفاده ,مورد ,احتمال ,ريسک ,مدیریت ریسک ,ارزیابی ریسک ,احتمال وقوع ,اولویت بندی ,بندی خطرات ,برای شناسایی خطرات ,انجام اقدامات احت ,

تبلیغات


    Ads1

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز سه شنبه 2 خرداد 1396

تبلیغات

ads2

تبلیغات

ads3

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر